Iedere modelspoorder weet het; een schaduwstation is nooit groot genoeg. Er kunnen altijd sporen bij en als het kan zijn alle sporen ook van een respectabele lengte. In de huidige modelbaan is ruimte voor twee schaduwstations. De eerste met lange sporen, de tweede met een beperkte opstelmogelijkheid voor treinstellen en korte pendeltreinen.
De langste goederentreinen zijn hier de bloktreinen. Deze treinen bestaan uit dezelfde soort goederenwagens, bijvoorbeeld uit autotransporters, zelflossers, etc. Deze treinen zijn gemiddeld zo'n twee meter lang en nemen veel capaciteit in beslag van het grote schaduwstation. Daarom krijgen deze treinen een eigen mobiel opstelspoor, waar de complete set wagens op kan worden geparkeerd.
Mobiele opstelsporen zijn er in vele varianten en een daarvan is de Travel Light van Train Safe. Met een lengte van 210 cm komt deze oplossing op € 140,00. De glazen basis variant van de Train Safe kost € 127,00. De laatste versie hangt mooi aan de muur, maar als mobiel opstelspoor niet ideaal.
In het ontwerp van de modelbaan is uitgegaan van ten minste drie mobiele opstelsporen. Met de prijs van de Travel Light
in gedachte, kwam dit uit op een totaal van minimaal € 420,00!
Dit moest en kon anders. Met wat houten latten was een, weliswaar open, maar een flink wat goedkopere variant snel ontworpen en in elkaar gezet. In plaats van € 140,00 kost mijn oplossing circa € 26,50 en dat is inclusief de rails van Piko. Wat extra stukjes hout voor de achterzijde en "buffertje", enkele spijkertjes en wat houtlijm niet meegerekend.
Het kostenplaatje van het Mobiele Opstel Spoor [MOS]:
- Lat vuren 22 x 38 mm en een lengte van 210 cm, € 1,49.
- Lat vuren 7 x 44 mm en een lengte van 210 cm, € 2,35, deze tweemaal.
- Rails recht, Piko 55200, lengte 239 mm, € 1,70
- Rails recht, Piko 55209, lengte 940 mm, € 6,00, deze tweemaal.
- Dwarsligger-passtukjes, Piko 55282, lengte 31 mm, € 1,10, deze zesmaal.
De opstelsporen kunnen worden aangesloten aan de wissel van de extra toerit midden in spoor 1 van het schaduwstation.
In ruststelling hangen de drie sporen aan achterzijde van de modeltafel.
Te zijner tijd worden deze opstelsporen nog voorzien van een verflaagje.
Op de foto's is niet duidelijk te zien, dat alle zijwanden aan de binnenzijde zijn gefreesd. Bij de eerste testen werd duidelijk dat sommige goederenwagens treeplanken en andere opstapjes bezaten, die net iets te breed uitstaken. Zie hiervoor de tekening met de maatvoering. |