Oktober 2020
De voorbereidingen zijn gestart
Een hele lading is gearriveerd. Maar liefst zes grote platen berken-multiplex en veelvoud aan palen (50 x 50) mm en planken (19 x 140 mm) liggen klaar.
De bouw van de modeltafel vordert gestaag.
De eerste werkzaamheden aan de tafel zijn afgerond.
Het plaatwerk wordt gezaagd.
Onder de carport wordt alles klaargezet om de eerste platen zijn op maat te zagen.
November 2020
Verder zagen aan het plaatwerk.
De gezaagde houtdelen worden passend gemaakt op de treintafel en indien nodig, aangepast.
December 2020
Aanleg van het eerste schaduwstation.
In logische volgorde wordt de opbouw aangepakt; het schaduwstation 1 is als eerste aan de beurt. De vier opstelsporen worden aangelegd, daarna het pendelspoor en de vijf kleinere opstelsporen aan het einde daarvan.
De electronica en eerste proefrit.
De KSM-SG modules van LDT (Littfinski Daten Technik) zijn nieuw voor mij. De vorige modelbaan (modelbaan 2013) werden de keerlussen aangestuurd door een module DR 410 van Digikeijs. De modules van LDT werken met twee sensorsporen, die zich aan de ingang en aan de uitgang van de keerlus bevinden. Testritten door het schaduwstation 1 en de bijhorende keerlus waren zeer bevredigend. De locomotieven reden rustig door keerlus.
Januari 2021
Installatie van de camera's.
In plaats van de gehele modelbaan te automatiseren of te bedienen via een computerprogramma, is het ontwerp van de baan zodanig dat deze met de hand dient te worden bestuurd. Uiteraard wel via tablet en smartphone of via de twee aanweizge ProfiBoss'en.
Controle van de niet zichtbare gedeelten geschiedt, net zoals bij de vorige modelbaan, via IP-camera's.
Aanleg Schaduwstation 2.
Het tweede schaduwstation is gereed. Alle sporen zijn gelegd en de keerlusmodule geïnstalleerd, maar......
Testrun door beide schaduwstations.
Hernieuwde poging met een nieuwe keerlusmodule. Ditmaal met positief resultaat.
Februari 2021
De bouw van de railspiraal.
Om van het nul-niveau het station te bereiken, rijden de treinen door een railspiraal van twee wendingen.
Maart 2021
De mobiele opstelsporen.
De standaard samengestelde bloktreinen krijgen hun eigen "schaduwstation".
April 2021
De mobiele opstelsporen.
Een update van de opstelsporen. Tevens wordt er gewerkt aan het derde (stations-) niveau.
Augustus 2021
Verlichting van de schaduwstations.
Na een periode van home-klussen en vakantie, is er weer tijd voor de modelbaan. Als eerste wordt de verlichting van de niet zichtbare sporen aangepakt. Dan kunnen de platen van de stationsniveau ook worden aangebracht.
Februari 2022
De tijd vliegt voorbij, maar na maanden van verbouwen en klussen, kan er tijd worden ingepland voor de modelspoorhobby.
Allereerst is de pagina Mini-Markt uitgebreid met materieel wat kan worden gemist. In de nabije toekomst zal deze pagina fors groeien.
Uit de Verenigde Staten zijn eindelijk de autodealer en de oprijbruggen voor de autotransporters gearriveerd. Buiten de redelijk forse aanschafprijs, logen ook de verzendkosten er niet om. Een extra (negatieve) verrassing waren de invoerrechten die we tegenwoordig voor inkopen buiten de Europese Unie dienen af te tikken.
Maart 2022
Installatie van de camera's [reloaded].
Na het verbeteren van de verlichting van alle sporen in de schaduwstations, zijn de posities van de IP-camera's aan de beurt. Het zicht op de opstelsporen kon nog beter.
Oktober 2022
De benodigde kabelbomen.
Voor de aansturing van de wissels in de twee schaduwstations zijn er enkele kabelbomen aangemaakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van 8-aderige ethernetkabel.
In het najaar heb ik afscheid genomen van het merendeel aan Zwitsers materieel. Een enkel rijtuig rest nog. Daarvoor in de plaats zijn de stoomlocomotieven van de DB-series 78 en 23 gekomen.
Januari 2023
De bouw wordt (eindelijk) hervat.
Gedurende de zomermaanden lag het werk aan de modelbaan geheel stil. Werkzaamheden in huis en het verenigingsleven kregen prioriteit. Er is wel iets aan modelbouw gedaan; de benodigde opritten in het ontwerp zijn gezaagd en liggen op hun plaats, tevens zijn de nieuwe locomotieven aan de Z21 app toegevoegd en geprogrammeerd.
Maart 2023
Het hoogste niveau.
Het houtwerk voor het hoogste niveau van de modelbaan wordt aangebracht. Hier komen in de toekomst de bierbrouwerij, de camping en een gedeelte van de stad.
April 2023
De benodigde kabelbomen.
Voor de verbindingen tussen de wissels in de schaduwstations en het toekomstige schakelpaneel worden weer de benodigde kabelbomen aangelegd.
Er wordt weer rails gelegd.
Na het aanbrengen van de eerste kabelbomen is het nu weer tijd voor de rails.
De eerste trein rijdt helemaal rond.
Eindelijk is de lus gesloten; de modeltreinen kunnen nu voor het eerst helemaal rondrijden.
Enkele wielstellen breken af.
Door een ondoordachte zwenking met de baan, braken enkele oudere wielen af. Oorzaak was een plank die onder de modelbaan. Hierdoor blokkeerden enkele wielen en braken af.
De lengte van de modelbaan.
Met de Fleischmann tachowagen is de lengte van de modelbaan opgemeten.
Mei 2023
Terwijl de modelbaan langzaam vordert zijn de volgende pagina's bijgwerkt:
Het baanplan is helemaal gereed. Ook de sporen in het station zijn gelegd en het controlepaneel kan worden samengesteld.
De verouderde pagina's over de Z21 zijn verwijderd. De bijgewerkte pagina's zijn nu verzameld in één PDF-document.
Dit document is terug te vinden op de pagina Mijn Modelbaan / De Aansturing.
|